Je hebt de stoute schoenen aangetrokken en wilt gaan podcasten. Maar hoe kom je van je eerste idee naar een goed klinkende aflevering op Spotify? Om zelf een podcast te maken doorloop je 5 stappen. En die stappen nemen we in dit artikel stap voor stap met je door.
Dit zijn de stappen:
- Stap 1: Je inhoud bepalen: het format van je podcast en de scripts per aflevering
- Stap 2: Je podcast opnemen
- Stap 3: Je podcast monteren en nabewerken
- Stap 4: Je podcast publiceren en verspreiden
- Stap 5: Je podcast promoten
Voordat we ingaan op stap 1, we gaan er vanuit dat je 'stap 0' al hebt gezet: het bepalen van het doel en de doelgroep voor je podcast. Wie wil je bereiken met welke boodschap? Immers, als je niet weet wat je tegen wie wilt zeggen, dan weet je natuurlijk niet wat je in de podcast moet vertellen. Heb je je doel en doelgroep helder, dan kunnen we naar stap 1.
Stap 1: De inhoud van je podcast bepalen
De eerste stap is het bepalen van de vorm van je podcast. Wordt het een ‘kletscast’ met interviews, ga je reportages maken of een luisterverhaal? De mogelijkheden zijn eindeloos! Als je de vorm helder hebt, kun je per aflevering de inhoud gaan bedenken. De vaste onderdelen van je podcast zoals het intro en de outro werk je uit in een script dat je als voice over voorleest. Ga je in je podcast interviews houden, dan werk je per aflevering de vragen uit die je aan je gast wilt stellen. Zo weet je per aflevering precies wat je gaat vertellen.
Stap 2: Je podcast opnemen
Heb je de voorbereiding gedaan en weet je wat je wilt gaan vertellen (en vragen), dan kun je je afleveringen gaan opnemen. Dat kun je op verschillende plekken en met diverse apparatuur doen:
• In een studio, thuis of op kantoor.
• Live met je gasten aan tafel, online via bijvoorbeeld Zoom of Teams, of lekker buiten in de open lucht.
• Met een USB-microfoon in je laptop of met een speciale podcastrecorder. Er zijn zelfs apps op je telefoon waarmee je kunt opnemen.
Hoe je ook opneemt, zorg in ieder geval dat je opneemt:
• In een ruimte met een zo ‘droog mogelijke akoestiek’, zodat je geen storende galm opneemt. Hoe minder galm, hoe professioneler je klinkt. En je bent ook nog eens beter verstaanbaar.
• Zo dicht mogelijk bij de microfoon (zelfs als die in je telefoon of laptop zit), ook weer om zo min mogelijk galm op te nemen. En heel praktisch: als je nou met je telefoon opneemt, hou die dan dicht bij je mond en leg hem niet op tafel!
• Op een plek met zo min mogelijk omgevingsgeluid, zoals voorbijrijdend verkeer of drukte op de gang.
Stap 3: Je podcast monteren en nabewerken
Heb je je eerste podcast opgenomen? Dan is het tijd om de aflevering te gaan editen (of monteren in goed Nederlands). In deze stap selecteer je alle opnamen, de jingle en geluidseffecten en zet je ze in de goede volgorde achter elkaar. Ook poets je waar nodig de klank van stemopnamen op zodat het goed verstaanbaar is en professioneel klinkt.
De montage doe je in een Digital Audio Workstation (DAW) zoals Audacity (een gratis open source programma) of een uitgebreid pakket als Cubase, Logic of Studio One. Heb je Adobe, dan kun je ook aan de slag met Audition.
Stap 4: Je podcast publiceren en verspreiden
Regelmatig krijgen we de vraag hoe je er nou voor zorgt dat je podcast op Spotify, Apple en in alle andere podcast-apps komt te staan. Dat is geen kwestie van een mailtje sturen en een mp3’tje uploaden, daar komt hosting bij kijken. Want net als de Google-resultatenpagina na een zoekopdracht, is de weergave van je podcast op Spotify of Apple eigenlijk niets meer dan een doorverwijzing naar een serverlocatie waar jouw podcast gehost wordt.
Er is gratis hosting voor podcasts, zoals Anchor.fm. Maar wil je meer mogelijkheden en controle over je eigen data, dan is het slim om te kijken naar een betaalde dienst als Springcast.fm.
Stap 5: Je podcast promoten
Dan staat je podcast online, en dan… is het tijd om op de tamtam te gaan slaan! Want een podcastserie, hoe boeiend ook, laat zichzelf niet vinden. Daar is communicatie en marketing voor nodig. Zorg dat je weet op welke kanalen je jouw doelgroep kunt vinden. Maak vervolgens een podcast-website, zet een nieuwsbrief op, communiceer op social media over nieuwe afleveringen. Communiceer, communiceer, communiceer!
Je zult zien dat als je op regelmatige basis nieuwe afleveringen online zet en hier via de voor jouw doelgroep relevante kanalen over communiceert, dat je podcast naar verloop van tijd meer en meer luisteraars gaat krijgen.
Tot slot…
Het idee van deze stappenaanpak is dat je het echt stap voor stap doet. Zorg dat je de ene stap goed doorlopen hebt voor je aan de volgende begint. Dus niet: een slecht klinkende proefopname al op Spotify zetten. Dan haken je potentiële luisteraars af en dat is zonde van de energie die je in je podcast hebt gestoken. Maar eerst je inhoud goed op orde hebben, dan die inhoud goed klinkend opnemen en monteren, en vervolgens pas live in de podcast-apps. Je luisteraars zullen je dankbaar zijn!
Wil je aan de slag met je podcast, maar heb je hulp nodig op één van de vijf stappen? We denken graag met je mee!